Ewidencja odpadów 2023 – Poradnik przedsiębiorcy
Dostępne jest nowe wydanie naszej publikacji na 2023 rok!
Ewidencja odpadów 2023 – Poradnik BDO – Ewidencja odpadów oraz sprawozdawczość odpadowa
Poradnik tłumaczy obowiązki związane z rejestrem BDO, ewidencją odpadów oraz sprawozdawczością odpadową, uwzględniając zmiany, które wchodzą w życie od 2023 roku. W przystępny sposób dowiesz się, jakie obowiązki prawne ciążą teraz na Twojej firmie lub instytucji. Autorzy pokazują, jak w praktyce prawidłowo korzystać z nowego systemu BDO w zakresie niezbędnym dla Twojej konkretnej działalności. Tłumaczymy krok po kroku, jak powinien wyglądać proces przekazania odpadów oraz ewidencja odpadów. Poradnik zawiera praktyczne porady oraz proste instrukcje.
Poradnik nie jest jednak tylko instrukcją obsługi systemu BDO. Publikacja ma przede wszystkim ułatwić zrozumienie obowiązków związanych z gospodarką odpadami oraz z ewidencją odpadów. System BDO jest wyłącznie narzędziem, które nauczysz się obsługiwać w sposób świadomy i bezpieczny dla podmiotu, który reprezentujesz. Dowiesz się, jak uniknąć błędów oraz co zrobić z błędnie wystawionymi dokumentami w BDO. Piszemy również o tym, jak ustalić prawidłowy kod odpadu. Publikacja zwiera przykładowe zestawy kodów odpadów dla konkretnych typów działalności. Z naszego poradnika dowiesz się również, jak skutecznie złożyć w BDO sprawozdanie lub korektę sprawozdania. Przeczytasz także o nowym obowiązku segregacji odpadów budowlanych oraz o nowych obowiązkach rejestracyjnych oraz sprawozdawczych w BDO. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące BDO oraz objaśnienia przepisów prawa zostały zebrane w jednym miejscu.
PORADNIK EWIDENCJA ODPADÓW 2023
Dla kogo jest poradnik BDO. Przykładowe pytania, na które odpowiada poradnik BDO |
|
---|---|
|
|
PORADNIK EWIDENCJA ODPADÓW 2023
Od stycznia 2021 roku przedsiębiorców obowiązują – już bez wyjątków – nowe, rewolucyjne zasady gospodarki odpadami. Niezbędna jest nie tylko rejestracja podmiotów wytwarzających odpady lub wprowadzających produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami w rejestrze BDO, ale także bieżąca ewidencja odpadów w systemie BDO. W 2022 roku wprowadzono ważne zmiany w funkcjonowaniu systemu BDO. Czytając ten poradnik, dowiesz się, jak prowadzić ewidencję odpadów z wykorzystaniem nowego sytemu BDO, bez konieczności zakupu drogich, komercyjnych programów komputerowych, oraz jak skutecznie złożyć sprawozdanie do Marszałka. Poradnik ma jednak przede wszystkim pomóc ustalić, jakie wymagania i obowiązki w zakresie ewidencji odpadów oraz BDO ciążą na twojej firmie lub instytucji. W poradniku doradzamy jak zorganizować działalność, by zminimalizować obciążenia biurokratyczne jakie wynikają z BDO oraz przepisów ustawy o odpadach.
Od 2022 roku obowiązują także nowe zasady magazynowania odpadów przez: wytwórców odpadów oraz prowadzących profesjonalne zbieranie i przetwarzanie odpadów. Nowe przepisy dotyczą, także magazynowania odpadów w miejscu wytworzenia w tym także magazynowania odpadów budowlanych.
W 2022 roku wprowadzone były kolejne zmiany w systemie BDO. 9 sierpnia 2021 roku wprowadzono istotną aktualizacja modułu ewidencyjnego w BDO. W 2022 roku pojawić się ma obowiązek wprowadzania danych z faktur powiązanych z KPO do systemu BDO (nowy moduł w BDO). Od 2022 obowiązują także zmiany w zakresie odpadów budowlanych, odpadów żywnościowych oraz zamiana doprecyzowująca, co jest odpadem komunalnym w firmach (niekorzystne rozwiązania dla firm produkcyjnych). Do końca 2022 roku powinny zostać wprowadzone nowe przepisy zakresie produktów oraz opakowań jednokrotnego użytku. Oznaczać to będzie nowe obowiązki dla przedsiębiorców: opłaty pobierane w punktach handlowych oraz gastronomicznych, obowiązki ewidencyjne, obowiązek rejestracji oraz składania sprawozdań w BDO.
System BDO służy do bieżącej ewidencji odpadów i sprawozdawczości – nie ma alternatywy. Wszystkie karty przekazania odpadów (KPO) muszą być wystawiane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem systemu BDO i są przechowywane na państwowych serwerach. Nie ma już możliwości odbioru odpadów od przedsiębiorcy, który samodzielnie nie wystawi KPO w BDO. 31 grudnia 2020 roku skończył się okres przejściowy. Od 2021 roku nie ma także możliwości, by firma odpadowa wystawiła KPO w imieniu wytwórcy odpadów. Poradnik tłumaczy także kwestię składania sprawozdań odpadowych za 2021/2022 rok.
W poradniku szczególną uwagę zwracamy na problem ustalania prawidłowego kodu odpadu na podstawie najnowszego katalogu odpadów. W publikacji zawarto przykładowe zestawy rodzajów i kodów odpadów dla konkretnych typów działalności, takich jak np. warsztaty samochodowe, firmy budowlane, produkcyjne, medyczne czy cukiernie/piekarnie i wiele innych. Prawidłowe ustalenie kodu odpadów ma kluczowe znaczenie dla określenia zakresu obowiązków oraz ewentualnych zwolnień z obowiązków.
W 2022 roku wprowadzono nową wersję systemu BDO, która zawiera między innymi modyfikacje modułu ewidencyjna odpadów. Zmiany dotyczą podstawowego w ewidencji odpadów dokumentu jakim jest karta ewidencji odpadów. Wcześniej udostępniono aktualizację BDO w zakresie moduły sprawozdawczego wprowadzającą udogodnienia w zakresie korekty sprawozdań, które firmy i instytucje składają do marszałka województwa. W rozdziale dotyczącym sprawozdawczości opisujemy nowe zasady oraz krok po kroku sposób złożenia skutecznie sprawozdania lub korektę za pośrednictwem systemu BDO.
System BDO jako narzędzie do ewidencji odpadów działa już od prawie dwóch lat. Od naszych czytelników oraz uczestników organizowanych przez nas szkoleń dostajemy liczne zapytania odnośnie błędów w kartach wystawianych w systemie BDO. Zachęcam do zapoznania się z nowym rozdziałem „Błędnie wystawione dokumenty w systemie BDO”, w którym opisaliśmy, kto i jakie działania powinien podjąć w zależności od rodzaju błędu i statusu dokumentu w bazie odpadowej.
Publikacja oparta jest na najnowszych przepisach prawa oraz na wymogach faktycznych, nakładanych na posiadaczy odpadów przez system BDO po zmianach z 9 sierpnia 2021 roku. Poradnik uwzględnia zarówno potrzeby osób, które posiadają doświadczenie w ewidencji odpadów, jak i tych, którzy dopiero dowiedzieli się o obowiązku rejestracji w BDO. Ty wybierasz, które rozdziały dotyczą twojej działalności. Każdy rozdział został napisany tak, aby obejmował możliwie wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu, bez konieczności szukania dodatkowych informacji. Możesz zatem przeczytać cały poradnik lub tylko wybrane rozdziały.
Autor Andrzej Szewski
szewski@kartaewidencji.pl
POBIERZ PORADNIK EWIDENCJA ODPADÓW 2023
Publikacja przeznaczona jest dla wszystkich firm, które posiadają obowiązek rejestracji w BDO. Szczególnie dla podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadów. Poza firmami zajmującymi się profesjonalnie odpadami ewidencję odpadów prowadzić muszą wytwórcy odpadów, czyli na przykład firmy produkcyjne. Obowiązek rejestracji w BDO mają także sklepy(istnieją wyjątki) oraz w niektórych sytuacjach nawet zwykłe firmy, których działalność sprowadza się do zwykłej przy biurowej np. biura rachunkowe, pośrednicy ubezpieczeń czy firmy handlowe. Jeżeli prowadzisz np. biuro rachunkowe lub firmę doradczą poradnik pomoże doradzić i odpowiedzieć na pytania, które zadają Twoi klienci w zakresie BDO.
Dla kogo przeznaczony jest poradnik BDO:
- zakłady produkcyjne
- zakłady przetwórcze
- apteki
- warsztaty samochodowe
- zakłady rzemieślnicze
- sklepy wielkopowierzchniowe
- sklepy budowlane
- serwisy mechaniczne np. kosiarek, skuterów
- firmy budowlane oraz remontowe
- firmy utrzymujące obiekty liniowe
- firmy instalacyjne
- firmy serwisowe
- lokale gastronomiczne
- firmy wypożyczające kontenery (odbiór od niezarejestrowanych w BDO podmiotów)
- solaria
- gabinety lekarskie
- gabinety stomatologiczne
- weterynarze
- domy opieki
- domy pomocy społecznej
- studia tatuażu
- gabinety kosmetyczne
- zakłady optyczne
- importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach
- rolnicy powyżej 75 ha ziemi rolnej
- prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów
- spółdzielnie mieszkaniowe
- spółdzielnie spożywcze
- zarządcy nieruchomości
- drukarnie
- biura rachunkowe
- firmy komunalne
- wydawnictwa
- zakłady mięsne
- firmy sprzątające
- MZK lub PGK
- producenci opakowań
- producenci mebli
- hotele
- sklepy i hurtownie sprzedające torby z tworzywa sztucznego
- restauracje
- kawiarnie
- cateringi
- cukiernie
- piekarnie
- zakłady opieki zdrowotnej
- szpitale
- małe manufaktury
- serwisy urządzeń elektrycznych i elektronicznych
- firmy fotowoltaiczne wykonujące instalacje u klienta
- Firmy prowadzące samodzielnie magazyn
Należy pamiętać, że lista podmiotów zobowiązanych do rejestracji w BDO nie jest zamknięta, powyższe przykłady mają na celu zilustrowanie, jak wielu różnych firm ten obowiązek dotyczy. Także wśród powyższych przykładów można znaleźne nieliczne wyjątki firm, które mogą uniknąć rejestracji w rejestrze BDO. O tym, kto może uniknąć rejestracji w BDO i ewidencji odpadów piszemy w poradniku.