Wzór karty ewidencji odpadów 2022
5 sierpnia 2022 (aktualizacja)
Od stycznia 2022 r. nowy wzór karty ewidencji odpadów (KEO 2022). Zmianie ulega zakres informacji jakie przedsiębiorcy muszą na bieżąco podawać w karcie ewidencji odpadów w BDO. Sam wzór karty ewidencji odpadów jest tutaj drugorzędny, istotny jest katalog danych ewidencyjnych, które należy na bieżąco wpisywać w system BDO. Zakres tych informacji oraz sposób dokonywania wpisów w karcie ewidencji odpadów w BDO uległ zmianie w drugiej połowie 2021 roku. 1 stycznia 2022 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o odpadach. Oznacza to kolejną zmianę w karcie ewidencji odpadów oraz dodatkowe nowe informacje w KEO.
Kartę ewidencji odpadów musimy wystawić w systemie BDO lub w formie papierowej (okres przejściowy do 31.12.2020 lub awaria BDO w 2022). Wzór karty ewidencji różni się w zależności od sposobu jej wystawienia. Wzór papierowej karty ewidencji odpadów (KEO) stosowany do 1 stycznia 2021 roku został określony w załączniku 5c do ustawy o odpadach, który został dodany ustawą z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Papierowa Karta ewidencji odpadów znacznie bardziej przypomina KEO z 2019 roku niż kartę ewidencji prowadzoną za pośrednictwem systemu BDO. Informacje zawarte w papierowej karcie ewidencji odpadów muszą zostać wprowadzone później do systemu BDO. Podstawowe różnice w stosunku do starej KEO to obowiązek podania dla każdej operacji odpadowej dokładnej daty wprowadzenia do karty ewidencji oraz podawanie masy odpadów w Mg z dokładnością do czwartego miejsca po przecinku.
1 stycznia 2022 r. wprowadzono zmiany w module ewidencja odpadów w BDO!
Ewidencja odpadów w BDO
W 2022 roku karta ewidencji odpadów (KEO) wystawiana musi być za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Niezależnie czy posiadacz odpadów będzie wystawiał KEO w udostępnionym przez Ministerstwo Klimatu module ewidencyjnym systemu BDO, czy za pośrednictwem komercyjnego programu zintegrowanego z BDO za pomocą API, zakres obowiązków jest taki sam, a samo KEO zapisywane jest w BDO, czyli na serwerach państwowych. Finalny dokument KEO, jak i jego wydruk (PDF), generowany jest zawsze w systemie BDO. Wgląd w KEO mają określone w ustawie instytucje państwowe, takie jak GIOŚ, WIOŚ, Inspekcja Transportu Drogowego czy policja.
Jeżeli podmiot jest zobowiązany do prowadzenia pełnej ewidencji odpadów z wykorzystaniem karty ewidencji odpadów, powinien na bieżąco dokonywać w niej wpisów. Z jednej strony wpisów o wytworzonych, przyjętych lub wydobytych ze składowiska odpadach, a z drugiej – o odpadach przetworzonych lub przekazanych. Karta ewidencji odpadów służy do rejestrowania wszystkich operacji odpadowych mających wpływ na rodzaj oraz ilość odpadów posiadanych przez dany podmiot w danym miejscu prowadzenia działalności.
Od 23 września 2021 nowe kary za błędy w kartach ewidencji odpadów w BDO!
Wzór karty ewidencji odpadów w poprzednich latach
Od 1 maja 2019 roku obowiązuje nowy wzór karty ewidencji odpadów! Karta ewidencji odpadu jest dokumentem, który każdy posiadacz odpadu powinien wystawić raz w miesiącu. Niezwłocznie po jego zakończeniu. Podstawową zasadą jest jedna karta ewidencji odpadu dla jednego rodzaju odpadu, określonego w katalogu odpadów. Wzór karty ewidencji odpadów został określony w nowym Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 25 kwietnia 2019 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów.
Zobacz jak wypełnić krok po kroku aktualny wzór karty ewidencji odpadów
Pamiętaj informacje ze wszystkich dwunastu kart ewidencji odpadów wystawionych w ciągu roku musisz zebrać z rocznym sprawozdaniu odpadowym dla Marszałka województwa. Roczne zestawienie danych o odpadach należy złożyć do 15 marca bieżącego roku za rok poprzedni.